×
4,5/5 van 130.709 beoordelingen

Barton Swing Aquaduct

Barton Swing Aquaduct Eccles

Barton Swing Aquaduct

Het Barton Swing Aquaduct in Eccles, Greater Manchester, is een wonder van Victoriaanse techniek en een bewijs van het vernuft uit die tijd. Dit unieke bouwwerk, het eerste en enige draaibare aquaduct ter wereld, draagt het Bridgewater Canal over het Manchester Ship Canal, waardoor zowel grote als kleine schepen moeiteloos door deze waterwegen kunnen navigeren.

Een Blik op de Geschiedenis

Het Barton Swing Aquaduct vervangt het oorspronkelijke Barton Aquaduct, een stenen structuur gebouwd in 1761 om de rivier de Irwell over te steken. De aanleg van het Manchester Ship Canal in de jaren 1890 vereiste een nieuwe oplossing, omdat de hoogte van de schepen die het kanaal gebruikten te groot was om onder het oude aquaduct door te varen. Het nieuwe aquaduct, ontworpen door Sir Edward Leader Williams en gebouwd door Andrew Handyside and Company uit Derby, werd op 1 januari 1894 geopend voor commercieel verkeer.

De bouw van het aquaduct was een aanzienlijke prestatie, waarbij de rivier de Irwell tijdelijk moest worden omgeleid en een rooms-katholieke school aan de zuidelijke oever van het scheepvaartkanaal moest worden gesloopt. De eerste schuit stak het nieuwe aquaduct over op 21 augustus 1893, wat het begin markeerde van zijn operationele leven.

Het Technische Wonder

Het Barton Swing Aquaduct is een draaibrug, een type beweegbare brug die draait om schepen door te laten. De ijzeren trog van 1.450 ton, die 330 voet lang is, draait 90 graden op een centrale draaipunt gemonteerd op een speciaal gebouwd eiland. Poorten aan elk uiteinde van de trog houden ongeveer 800 ton water vast, waardoor het aquaduct bevaarbaar blijft, zelfs wanneer het open draait. Extra poorten aan elke oever houden water vast in de aangrenzende delen van het kanaal.

Het aquaduct had oorspronkelijk een hangende jaagpad langs de lengte, ongeveer 9 voet boven het waterniveau van het Bridgewater Canal, maar dit is sindsdien verwijderd. De structuur ligt naast de Barton Road Swing Bridge, en beide worden bediend vanuit een bakstenen bedieningshuis op het centrale eiland. Om botsingen te voorkomen, wordt het aquaduct een half uur geopend voordat het verkeer op het Manchester Ship Canal gepland is om te passeren.

Speurtochten in Eccles

Ontdek Eccles met de digitale speurtocht van myCityHunt! Los puzzels op, beheers teamtaken en verken Eccles op een spannende en interactieve manier!

Tours

Het Draaimechanisme

Het draaimechanisme van het aquaduct is een technisch hoogstandje. Het bestaat uit een 27-voet raceplaat ingebed in granieten blokken, met vierenzestig taps toelopende gietijzeren rollen erbovenop. Deze rollen worden op hun plaats gehouden door een spinnenring, en een bovenste raceplaat ondersteunt het aquaduct en zijn cirkelvormige tandheugel. De tandheugel werd oorspronkelijk aangedreven door een hydraulische motor vervaardigd door Sir W. G. Armstrong Mitchell uit Newcastle.

Om de druk op het draaimechanisme te verminderen, werd een hydraulische pers geïnstalleerd in het draaipunt, die tot de helft van het gewicht opving wanneer water in de pers werd toegelaten. Dit systeem was zo succesvol dat Leader Williams het achteraf inbouwde in verschillende wegdraaibruggen die over het Ship Canal werden gebouwd.

Echter, het gewicht van de structuur bracht het ontwerp tot zijn grenzen. Tegen 1927 waren de ijzeren rollen vervormd, waardoor de structuur met 3,5 inch was gezakt. In 1928 werden de ijzeren rollen vervangen door staal, en sindsdien is de brug slechts met 2,4 mm gezakt. De hulp van de hydraulische pers werd afgeschaft zodra de ijzeren rollen waren vervangen.

De Aandrijving van het Aquaduct

Oorspronkelijk werd de hydraulische kracht geleverd door stoom uit twee Lancashire ketels gehuisvest in een pompstation aan de Eccles-oever van het scheepvaartkanaal. Een dienstkanaal onder de kanaalbodem voerde het water onder druk naar de bedieningshuis op het eiland. In 1939 werden de oorspronkelijke hydraulische motoren vervangen door een paar radiale driecilindermotoren vervaardigd door de Hydraulic Engineering Company uit Chester. Het volgende jaar werd er een krachtcentrale gebouwd op het eiland om twee elektrisch aangedreven pompen te huisvesten, en het oude stoompompstation werd na de Tweede Wereldoorlog gesloopt.

Bezoek aan het Barton Swing Aquaduct

Tegenwoordig blijft het Barton Swing Aquaduct regelmatig in gebruik, een essentiële schakel in het kanaalnetwerk van de regio en een fascinerend stuk industrieel erfgoed. Bezoekers kunnen zich verwonderen over het technische vernuft en zich voorstellen welke uitdagingen de Victoriaanse ingenieurs moesten overwinnen om deze opmerkelijke structuur tot leven te brengen.

Of je nu een geschiedenisliefhebber bent, een techniekfanaat, of gewoon op zoek bent naar een unieke ervaring, het Barton Swing Aquaduct biedt een blik op een vervlogen tijdperk van innovatie en industriële kracht. Zijn blijvende aanwezigheid is een eerbetoon aan de visie en vaardigheid van degenen die het hebben ontworpen en gebouwd, en het blijft een cruciale rol spelen in de waterwegen van Greater Manchester.

Speurtochten in Eccles

2 jaar
365 dagen/jaar inwisselbaar
5.236
in meer dan 5.236 steden

Geef je dierbaren een spannende ervaring

myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.

Koop cadeaubonnen

Wat onze klanten over ons zeggen